søndag 12. februar 2012

Snø og rot

Med influensa i kroppen og svak feber, reiste Frank og jeg til Seljestd tidlig lørdag morgen for å måke snø fra hyttetaket. Det var minket litt pga vinden som hadde hjulpet til, men hva er litt når det synes som om det er metervis av snø over alt? Det så ut til å bli en håpløs oppgave og jeg var klar til å gi opp etter en liten stund. Men Frank hadde bestemt seg for at det var dette vi var kommet for å gjøre, så han satte i gang ute, mens jeg kostet og ryddet litt inne, eller bare satt slapp på en planke.


Frank på taket med den nye snømåkeren og ny snøspade

Det virker som et reneste kaos inne med sagspon, fliser, materialer og maskiner over alt, så hvor en skal begynne er heller ikke lett å få tak på. Men litt rydding og kosting ble det.

Det var gøy å se de nye innerdørene som var kommet. Røde og fine. Jeg liker fargen veldig godt, og de gjør seg som en herlig fargeklatt i all poppelen i vegger og tak. Glad jeg valgte litt farge her i inngangspartiet. De har samme farge som ytterdøren. Dette gir en varm velkomst til besøk på Smalhans. Jeg hadde også med meg dørhåndtak til dørene. Å finne dørhåndtak som en liker og mener passer var ikke lett, men omsider fant jeg noe jeg kunne akseptere. Dyrt er det også!

Flisene på bad og wc var kommet opp, og det var lekkert. Jeg hadde med meg dekorfliser og gulvfliser til badet. Og denne gang dro vi det lett bortover til hytta på den nye store snømåkeren som jeg hadde kjøpt (Fiskars). Denne gang var det også bare fire pakker fliser og ikke "hundre" som forrige gang.


Her skal dekorflisene plasseres inn mellom de andre på badet


Og her her et glimt av gulvflisene til badet


Flisene er kommet på plass på wc

Peisen var på plass, her mangler det bare pussing og maling og innsetting av en dekorflis som ble til overs på badet! Dette blir det eneste malerarbeidet som skal gjøres i hytta - utvendig og innvendig


Peisen, fortsatt litt innpakket. Rais 600 grå


Frank starter med taket

Når en går slik og ser, finner en små ting som en må rette på og som fortsatt kan gjøres noe med. Jeg vil ha fliser helt fram til stuedøren, slik at de dekker helt forbi døren til wc. Da kan unger gå på do uten å måtte ta av sko eller søle til.
Utenfor inngangsdøren må det legges til mer overbygg for å sikre at en kan komme tørt inn. En rist foran inngangsdørens om en kan løfte opp vil være supert, for da kan vi koste snøen ned innunder i det store hulrommet der! Nå var det en åpning der, og da vi (Frank) kom fram til den, var det lettere å koste ned i dette rommet enn å stå og hive snø opp og fram.

Nå er inngangsdøren frigjort og terrassedøren kan åpnes helt opp. Det var umulig å grave fram alle terrassene, snøen fra taket måtte jo havne et sted, men det er framkommelig.


Jeg er glad Frank var med og ikke gav opp, men virkelig gjorde jobben ferdig


Frank i aksjon. Tatt gjennom støvete vindu




Se der - nå var Skalkeskjulet også fritt for det meste av snøen på taket

Vi var hjemme igjen ca. halv ti om kvelden, og da var jeg helt utkjørt og feberhet, men hvem bryr seg? Det kommer en ny dag.

I midten av mars flytter jeg inn. Klar for påske i fjellet med fjelluft og peiskos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar