søndag 25. mars 2012

Tunge tak og masse kos

Ny helg på Seljestad, og denne gang overnatting i egen hytte - Smalhans. Med fullastet bil - glassplate til å ha foran peisen, diverse Ikea varer, speil til soverom og god-stolen med krakk, ble det en fin tur innover i nydelig sol. Jeg hentet straks varepulken og begynte å dra på alt rasket. Tunge tak, men alt kom i hus. Peisved måtte jeg også ha, og jeg hentet 8-9 store sekker med bjørk- og blandingsved hos lokal vedhandler på Skare. Flere turer med pulken - att og fram.
Kos foran peisen om kvelden med et godt glass vin, TV og masse lesestoff.



Det brenner på peisen
Peisen skal males mørk grå S7500-N


En utsikt å våkne opp til
Klar til påske
Det er varmelist i vinduet
Påskehønene titter ut på snøen

Spisekroken
Sånn..
... eller sånn?

Tok så fatt på all snøen som var på terrassen, minst ett tonn snø og is.
Da terrasseplankene endelig kom fram, var jeg mer en sliten.

Terrassen har kommet fram fra snø og rot





Det viste seg at oppvaskmaskinen ikke passet inn fordi håndtaket sto i veien for kjøleskapsskuffen - tur til Odda for å sjekke maskiner lørdag formiddag. Utvalget var ikke særlig, så jeg fant ut at jeg fikk "roe an av". Det ble sjauing med snekkerskrot i stedet - et tonn materialer og søppel lå utenfor terrassedøren og dette måtte vekk. Det gikk i en to-gang. Først utenfor terrassen og ny omgang derfra og ned i dumpa hvor snekkerne hadde brent bål før. Kunne sikkert bygget en halv hytte med alt de hadde kassert.
Kos foran peisen med vin og tidlig kveld.

Søndag våknet jeg med en glimrende idé om at jeg kunne ta av døren til oppvaskmaskinen for å slippe å kjøpe ny. Skruer av og dør likeså, løsningen jeg hadde tenkt, var å få en dør i poppel som kunne dekke fronten og alle ledningene som stakk fram. Flere tusen spart!

Mine første gjester til hytta annonserte at de ville ta turen innom. Marta og Sigmund var på farten fra middag på Haukelisæter og på vei hjem til Suldal. Kjempehyggelig. Sigmund likte ikke ideen med avtatt dør, så han fjernet håndtaket i stedet og satte på plass igjen døren. Det gikk akkurat mht kjøleskuffer! Så monterte han en annen skapdør under vasken før han og Marta fikk kaffe og kjeks!


Alt på plass før jeg dro fra hytta og var hjemme i 9'tiden. Håper ryggen holder i morra.

1 kommentar:

  1. Hjartelig tillukka med nydelig ny hytte.Takk for titten og kaffikosen.
    Kos i påskehelga!
    Marta

    SvarSlett